Jazykový kurz skoro zadarmo? Proč ne!

by 15.8.16 7 komentářů
Pamatuju si to jako dneska. Byli jsme ve Španělsku, pili Sangrii a pak asi i něco dalšího. A kamarád, který pro mě do té doby byl největším prototypem slušňáka, mi vyprávěl, jak se naučil pít na Maltě. Bylo mi tenkrát sotva 16 a poslouchala jsem s nastraženýma ušima...


Za ten večer jsem se dozvěděla, že byl na třítýdenním jazykovém kurzu na Maltě, že to bylo super, že se perfektně rozmluvil i rozpil. Taky že přestupoval ve Frankfurtu a že to celé stálo kolem 30 tisíc. Později jsem si, zřejmě kvůli té ceně, zaškatulkovala jazykové pobyty do kategorie věcí, které nejsou pro mě. A s tím jsem žila pár let.

Dneska bych vám ale chtěla povědět o "kurzu", ze kterého jsem se před 14 dny vrátila a který si cenově může dovolit vážně opravu skoro každý. Navíc to není jenom kurz - často skloňovaná slova byla např. výlet, tandem, karaoke, víno, ...


Začalo to tím, že mi přišel e-mail z filozofické fakulty, kterou vlastně nestuduju. Stěžejní byl jeden odkaz. Vyplnila jsem formulář, oběhala pár papírů, vše odeslala a za pár týdnů jsem se dozvěděla, že můžu jet.

Za dva měsíce jsem už pak stála v kuchyňce a představovala se jedné Rakušance. Té druhou jsem pak v půl dvanácté v noci předávala klíče. O několik dnů později mi bylo německy vysvětlováno, proč je fajn mít kamaráda s výhodami, proč mladé páry bydlí ve Vídni často u rodičů a jak se správně řekne "Ty mě ale pěkně sereš."

Náš den vypadal zhruba tak, že jsme se po 8 hodině probudili a  nasnídali se (počet lidí, co snídal u nás v kuchyňce byl často velmi proměnlivý). Pak následoval jazykový kurz, který trval až do půl jedné. Češi měli kurz němčiny, lidé z Rakouska se zase učili česky, občas jsme ale pracovali společně v tzv. tandemu. Pak následoval oběd. Někdo zašel na jídlo do hospody, jiný si vařil - jednou dokonce kamarád přivezl borůvkové knedlíky jakožto ochutnávku české speciality. Odpoledne jsme většinou jeli na výlet, koupat se, případně bylo volno. Večer bývalo jednou týdně čtení, často se chodilo na párty a karaoke, my jsme podezřele často načínali víno.

Bylo nás tam 30 lidí z ČR, 20 z Rakouska. Téměř každý alespoň na nějaké úrovni ovládal jazyk toho druhého státu. Krom studentů do 26 let se tam objevovalo i pár nad limit, z Rakouska dokonce i dva důchodci.

Takhle to zní trochu suše, ale o zážitky bylo postaráno. Nikdy nezapomenu na roztomilého mladého Rakušáka, co mi najednou uprostřed rozhovoru řekl "No to mě poser na moje holý záda". Nebo na to, jak se jeden z těch, co prakticky vůbec neuměl česky rozhodl, že pojedeme na vodu a pak přesunul odjezd o půl hodiny bez toho, aniž by objednal lístky. A na to, jak jsme pak zmokli. A těch zážitků bylo ještě daleko víc, ovšem něco se tak úplně vyprávět nehodí.


Konec ale vzpomínání, teď přichází stěžejní informace pro vás!

Pro koho je kurz určený:
Kurzy se konají dva - v Poděbradech a v Českých Budějovicích. Oba jsou určeny pro vysokoškolské studenty, co chtějí zlepšit svou němčinu. Věkové výjimky (směrem nahoru) jsou ale nejspíš udělovány. Ten českobudějovický kurz, kde jsem byla i já, je koncipován pro germanisty, ale v reálu se tam objevili i ti, co němčinou až zas tolik nevládli. Takže nemějte strach a přihlašte se klidně na oba. Letos byl tak malý zájem (což nechápu), že jelo 100% uchazečů.

Kolik to stojí:
Sommerkolleg pořádá projekt AKTION a vše je opravdu štědře dotované. Já zaplatila 3000 Kč a dostala jsem 3 týdny bydlení v centru Budějovic, téměř čtyřtisícový příspěvek na jídlo, 5 výletů včetně vstupů, možnost poslechnout si zahraniční autory a v neposlední řadě x hodin kurzu s rodilou mluvčí. Takže si můžete spočítat, že se velmi snadno dostanete do plusu.
Navíc získáte i 4 kredity, což je fajn.

Co mi to dalo:
Zlepšila jsem se. V gramatice to člověka sice asi nikam moc neposune, ale zato si uvědomí, kde má mezery. Mně například chybí taková ta obyčejná slovní zásoba - jídlo, spotřebiče, věci denní potřeby. Hodně, ale opravdu hodně se mi zlepšila schopnost porozumění a zároveň také výslovnost, řekla bych. Navíc člověk zjistí, kolik rozdílů je mezi němčinou Němců a němčinou Rakušáků. A taky to, jak si navzájem ty dva národy přezdívají. V neposlední řadě to člověka naučí rychle se vyjadřovat, nemít tolik strach z vlastních chyb a zároveň být tolerantní k chybám ostatních. Dost se mi také utvořil obrázek o složitostech češtiny.
Krom jazykových dovedností získá člověk i pár přátel. Zítra chci poslat pohled milé důchodkyni ze Salzburku. V říjnu pojedu za kamarádem do Vídně a doufám, že se tam stihnu potkat i s milou, ale vytíženou rakouskou skorospolubydlící. Objevila jsem i pár milých lidí z Brna, takže určitě zajdeme na oběd.
Člověka to ale hlavně namotivuje se ten jazyk učit. A přivede ho to i k cestování, které není tak úplně spojené s návštěvami zámků a kostelů, ale spíš s poznáváním lidí. Já si právě teď vyměňuji maily se zahraničním oddělením své fakulty a zjišťuji možnosti studia a pobytu v zahraničí. Protože on není jen Erasmus, jsou i projekty, jako třeba AKTION, které jsou více dotované a méně známé.

Kde najdu víc informací:
Pokud se mi povedlo převést na vás mé nadšení, můžete se podívat sem. Informace se vztahují k letošnímu ročníku, který už proběhl, ale příští rok, to bude obdobné - lišit se budou asi jen témata seminářů a výlety.

Pokud budete mít jakékoli otázky, určitě se nebojte zeptat v komentářích, pokusím se odpovědět. Stejně tak ale budu moc ráda, pokud mi doporučíte něco i vy - co vás nadchlo, kde jste byli atd.

Magdaléna D.

Autorka

Magdaléna. Studentka. Věčně pendlující v autobuse napříč Českou republikou. Z velké části realistka a pragmatik, občas ale naivka a snílek. Mající ráda krásné věci, divné lidi a hektické dny, které však čas od času protnou lenivá rána a nicnedělání.

7 komentářů:

  1. To zní opravdu moc hezky! Já bych moc chtěla na kurz na Nový Zéland a už nějaký ten pátek si na něj šetřím. Ale stejně si za to nakonec asi koupím spíš kolo. Chtěla bych se rozmluvit anglicky, ale zatím mi žádná příležitost pod nos nepřišla, tak uvidím, co se kdy vyvrbí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Držím palce, ať to klapne :-) Peníze určitě brzy nastřádáš :-)

      Vymazat
  2. Co motivovalo Rakušáky, aby se věnovali češtině?:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tu otázku jsem si taky často kladla. Hodně z nich přímo studovalo český jazyk (ať už v pedagogickém nebo překladatelském zaměření), spousta z nich ale měla moc hezké vzpomínky na prázdniny strávené v Čechách, někteří si zde našli lásku nebo tu nějaký čas studovali :-)

      Vymazat
  3. Ty mi ráda píšeš články na míru, že? :D
    Už jsem mnohokrát uvažovala, že bych studovala v Českých Budějovicích. A ten kurz zní parádně. Do té doby se určitě posunu na řádnou komunikativní úroveň. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, určitě bych ti je ráda na míru psala :-)
      .
      Myslím, že řádnou komunikativní úroveň už určitě máš - a teď nepřeháním, jen porovnávám s ostatními a se sebou :-)

      Vymazat
  4. Super článek Majdi :) A jupí, blog je v provozu (už asi delší dobu že?) :))))

    OdpovědětVymazat